Gramofon dla dj’a – na co zwrócić uwagę

Mimo rozwoju technologii cyfrowej, gramofon i płyty winylowe nigdy nie zostały do końca wyparte z kręgu osób pałających się miksowaniem muzyki na muzycznych eventach. Paradoksalnie, mimo dostępnych na rynku wielu urządzeń oferujących łatwiejszy i wręcz automatyczny tryb miksowania, gramofon zyskuje ostatnimi czasy, jako narzędzie trudne w obsłudze, lecz przez to elitarne, potwierdzające umiejętności techniczne korzystającego z tego wynalazku dj’a.

Od wielu lat najlepszym, a przez to najpopularniejszym gramofonem djs’skim pozostaje flagowy model marki Technics – SL-1210mk2 i jego późniejsze wersje. Kolejne modele różnią się od swojego pierwowzoru nieznacznie i oferowane na przestrzeni wielu lat zmiany, były najczęściej czysto kosmetyczne, zgodnie z maksymą –  po co zmieniać coś co jest prawie doskonałe. Był moment, gdy gramofon Technicsa został wycofany z produkcji na 5 lat, lecz zapotrzebowanie rynku zainicjowało przywrócenie tego dj’skiego klasyka w nowych odsłonach – audiofilskiej SL-1200G i dj’skiej SL-1210GR. Gramofony te wciąż pozostają bardzo drogim sprzętem – gdy zaprzestano produkcji cena starszych, klasycznych modeli poszybowała w górę, osiągając horrendalną kwotę 15 tys. PLN za sztukę. Nowe modele będą oczywiście tańsze (plotka mówi o około 7000 PLN za sztukę), ale z pewnością nadal będą poza zasięgiem kieszeni początkujących pasjonatów dj’skiego rzemiosła.

Na rynku znajdziemy oczywiście wiele modeli dj’skich gramofonów innych producentów, których cena nie przyprawia już o zawrót głowy. Na co więc zwrócić uwagę przy zakupie takiego sprzętu? Najważniejszą rzeczą, którą powinien posiadać gramofon dj’ski jest „pitch control” – suwak dzięki, któremu możemy regulować prędkość obrotu talerza gramofonu, co przekłada się na możliwość regulacji tempa odtwarzanego utworu. Jest to niezbędne, jeżeli chcemy przed miksem zrównać prędkości obu nagrań.

Kolejną kluczową rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest napęd gramofonu. Na rynku dostępne są gramofony z napędem paskowym oraz bezpośrednim. Te ostatnie posiadają jeszcze zazwyczaj kwarcowy stabilizator prędkości, które z idealną precyzją utrzymują stałą prędkość obrotu talerza gramofonu – i właśnie na sprzęt z takim napędem powinniśmy się zdecydować. Gramofony z napędem paskowym są bardzo czułe i występujące w nich zjawisko „pływania” (nietrzymania stałej prędkości obrotu) może być bardzo uciążliwe podczas nauki miksowania.

Osobiście, zamiast kupować gramofony jednej z wielu dostępnych na rynku firm, zdecydowałbym się jednak wstrzymać chwilę z zakupem i odłożyć trochę środków na używany gramofon sl-1200 mk2 lub sl-1210mk2 Technicsa. Na rynku wtórnym dostępnych jest wiele modeli w dobrej cenie, które dotknięte zębem czasu oraz sfatygowane użytkowaniem, nie wyglądają może na pierwszy rzut oka wizualnie atrakcyjnie, ale są właśnie tym sprzętem, który z pewnością zastaniemy za konsoletą, gdy przyjdzie nam w końcu zaprezentować nasze dj’skie umiejętności przed większą publiką w klubie.